System Rozliczania Odbiorców Biznesowych ZEUS
System ZEUS powstał w 1992 roku na zamówienie Zakładu Energetycznego Kraków jako biling tzw. wielkiego odbioru – rozliczenia odbiorców przemysłowych.
Obecna baza danych zawiera dane od 1994 r do chwili obecnej mimo zmian technologii i kolejnych upgrade’ów.
Bardzo elastyczny system z powodzeniem przetrwał wiele rozbudów, modyfikacji i zmian w prawie, skutecznie rozliczając ponad 2/3 sprzedaży Zakładu. Kolejne wersje uwzględniały również, poza umowami kompleksowymi energii elektrycznej, możliwość rozliczania samej sprzedaży energii, samej usługi dystrybucyjnej, ale także wody, ciepła, ścieków, gazu itp.
W całej jego historii nie nastąpiło większe niż 3-dniowe opóźnienie w wystawianiu faktur.
Dzięki dobrze rozwiniętej usłudze integracyjnej system komunikuje się zarówno z zewnętrznymi słownikami, jak i innymi systemami jak techniczny, odczytowy, zmiany sprzedawcy, CRM, SAP, czy hurtownie danych, jako wiek jego moduły pozwalają na obsługiwanie wysokich tych funkcji również wewnątrz systemu.
O jakości systemu świadczy najlepiej fakt, że w okresie jego działania w równolegle funkcjonujących zakładach zmieniano system billingowy nawet czterokrotnie.
Moduły i ich funkcjonalność
Umowy
Zawieranie umów z rejestracją wszystkich parametrów koniecznych do ich prawidłowego rozliczania. Umowa wiąże jeden lub więcej punktów odbioru z kontrahentem. Możliwe jest również, aby kontrahentem była inna osoba prawna niż płatnik. Po zawarciu umowy i spełnieniu wszystkich warunków następuje rozliczanie klientów. Moduł może pobierać zlecenia zawarcia umowy od systemu zewnętrznego oraz rejestrować zmiany w umowach (aneksy).
Moduł techniczny
Rejestruje urządzenia składające się na układ pomiarowy konieczne do rozliczeń (obowiązkowo) oraz inne, które powinien widzieć użytkownik w rozmowie z klientem (opcjonalnie). Urządzenia te są podstawą do rejestracji odczytów i ich przeliczaniu na zużycia będące podstawą rozliczeń. Urządzenia można wprowadzać do systemu ręcznie, jak również pobierać informacje od systemu zewnętrznego (jak np. ELIOT).
Moduł odczytów
Wystawia zlecenia odczytowe zgodnie z opisanym w umowie terminem odczytu i okresem rozliczeniowym (obecnie są to: dekada, miesiąc, 2 miesiące, 6 miesięcy). System może wysyłać zlecenia zarówno do obcych systemów odczytowych jak i drukować zlecenia, czy wysyłać je na urządzenia typu hand-held. Odczyty są weryfikowane pod kątem ich odchyleń od spodziewanej wartości i razie anomalii wysyłane są odpowiednie powiadomienia.
Fakturowanie
Wystawia faktury na podstawie taryfy, warunków umowy oraz zużycia energii. Fakturuje energię czynną przekroczenia energii biernej i przekroczenia mocy chwilowej. Uwzględnia dodatkowe opłaty urzędowe oraz np. akcyzę. Faktury mogą być wystawiane zarówno dla odbiorcy, który ma jedno przyłącze (jednoprzyłączeniowe), wiele przyłączy (np. kabli) do jednej lokalizacji (wieloprzyłączeniowe) jak i jedną fakturę dla wielu rozproszonych punktów odbioru (faktury zbiorcze). Faktury po naliczeniu kontrolowane są pod kątem odchyleń od spodziewanej wartości, po czym drukowane lokalnie lub wysyłane do centrum wydruków masowych. Pozycje faktur są dekretowane na odpowiednie konta bankowe, budując pomocniczą księgę rachunkową w systemie księgowości podwójnej (Winien – Ma). Można wystawiać na kilka sposobów faktury korygujące (anulowanie, korekta zużycia po reklamacji, ręczna korekta dowolnego parametru). Można wystawiać faktury jednorazowe za usługi okazjonalne zarówno ręczne jak i według cennika.
Wpłaty
Wpłaty mogą być rejestrowane zarówno ręcznie jak i prze rejestrację wpłat z zestawień przysyłanych w formie elektronicznej przez banki (system multi-cash). Przy pobieraniu danych z banku system automatycznie przyporządkowuje wpłaty oczywiste (zgodność wartości i ew. numeru wpłaty). System może generować papierowe blankiety do wpłat w banku lub na poczcie. Opóźnienia wpłat automatycznie generują karne noty odsetkowe według zadanej dla danego kontrahenta stopy procentowej.
Rozliczenia
W module tym dokonuje się księgowego zamknięcia miesiąca wraz z koniecznymi ręcznymi przeksięgowaniami (polecenia księgowania) ujmującymi rozliczenia nietypowe lub wymagające decyzji użytkownika (jak np. umorzenie karnych odsetek). Po zamknięciu miesiąca generowany jest rejestr zbiorczy obrotów na kontach dla celów wprowadzenia do Księgi Głównej.
Windykacja
Moduł zawiera pełne workflow windykacji wraz z automatycznym pilnowaniem terminów i generacją standardowych pism. Zawiera również możliwość wystawiania zleceń windykacyjnych odłączeń energii zarówno lokalnie (na papierze) jak i przez zlecenie do systemu technicznego.
Kartoteka punktów odbioru
System posiada własną kartotekę punktów poboru, na które zawierane są umowy. Kartoteka zawiera dane techniczne punktu istotne dla kontaktów z klientem i zawarcia umowy. Istnieje możliwość podpięcia obcej kartoteki (np. z ELIOT) punktów poboru z opcją wyszukiwania po znanych parametrach (adres, jego cześć, rejon i inne). Przy ręcznej rejestracji punktu wykorzystywany jest słownik adresowy w celu zapewnienia poprawności i kompletności adresu.
Kartoteka kontrahentów
System prowadzi kartotekę kontrahentów zawierające wszystkie wymagane dane kontrahenta zarówno osoby fizycznej jak i prawnej. Istnieje możliwość korzystania z kartoteki zewnętrznej (np. z SAP, CRM itp.). Przy ręcznej rejestracji kontrahenta wykorzystywany jest słownik adresowy w celu zapewnienia poprawności i kompletności adresu.
Wydruk masowy
Wydruki dokumentów (w szczególności emitowanych masowo jak faktury) mogą być kierowane do zewnętrznego centrum druku. Obecnie odbywa się to na Centrum firmy Xerox.
Szablony dokumentów i przechowywanie plików
System przechowuje cały szereg szablonów dokumentów który wykorzystywane są przy generacji standardowych umów i pism. Podczas tworzenia wydruku system automatycznie uzupełnia posiadane dane indywidualne. Po wygenerowaniu dokumentu zapisywany jest on w bazie i powiązany z konkretną umową (tworzona jest historia). Do umowy można także podpiąć dowolny zbiór (skan, fotografię, film itp.)
Słownik adresowy
Słownik zawiera listę adresów pocztowych i ich powiązań (np. ulice w mieście, kody pocztowe itp.). Pozwala to na poprawne wpisanie adresów oraz automatyczne uzupełnienie niektórych danych. Możliwe jest korzystanie ze słownika obcego zawierającego konieczne dane.
Słownik taryf
Zawiera standardowe taryfy będące podstawą rozliczeń. Taryfa zawiera składniki rozliczenia oraz ich ceny. Słownik prowadzi historię taryf (konieczną do korekt wcześniejszych faktur) wraz datami ich obowiązywania.
Raporty
ZEUS generuje ok. 100 różnych raportów ułatwiających wykrycie niezgodności, zaniechań lub braków oraz wszystkie wymagane prawem zestawienia. Posiada moduł tworzenia własnych raportów przez zaawansowanego użytkownika.